Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červenec 2001

Spirální galaxie NGC 7742

Uznání: Hubble Heritage Team (AURA/ STScI/ NASA)

Možná se to podobá smaženému vejci, které jste měli na snídani, ale ve skutečnosti je to mnohem větší. Tato spirální galaxie NGC 7742 orientovaná zepředu, obkroužena modravými hvězdotvornými oblastmi a slabě viditelnými spirálními rameny, se žlutavým žloutkem středu, má napříč asi 3000 světelných let. NGC 7742 je v souhvězdí Pegasa, asi 72 miliónů světelných let daleko a je známá jako Seyfertova galaxie, což je typ aktivní spirální galaxie se středem nebo jádrem, jenž je velmi jasné na viditelných vlnových délkách. Obrovská jasnost Seyfertových galaxií napříč spektrem se může měnit jen během dnů či měsíců a o galaxiích jako je NGC 7742 se předpokládá, že skrývají ve svých jádrech masivní černou díru. Krásný barevný snímek laskavě poskytnul Hubble Space Telescope Heritage Project.

Štítky: Spirální galaxie, Seyfertova galaxie, NGC 7742