Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. září 2000

Spirální galaxie NGC 3184

Uznání: Al Kelly (JSCAS/NASA) & Arne Henden (Flagstaff/USNO)

NGC 3184 je velká spirální galaxie s malým jádrem a dlouhými zavinutými spirálními rameny. I když NGC 3184 obsahuje stovky miliard hvězd, tak modrá barva jejích spirálnách ramen většinou přichází z poměrně malého počtu jasných mladých modrých hvězd. Galaxie není prázdná mezi svými spirálními rameny - jasné hvězdy, které zvýrazňují ramena byly vytvořeny mohutnými hustotními vlnami, které krouží kolem středu. Galaxie je viditelná i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), světlu to trvá asi 25 miliónů let, než k nám z NGC 3184 přiletí a ji samotnou proletí za 50000 let. NGC 3184 (Hubble type Sbc) je pozoruhodná vysokým přebytkem těžkých prvků a supernov, které se objevily teprve nedávno.

Štítky: Spirální galaxie