Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. září 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. září 2000

M17: Mlhovina Omega továrnou na hvězdy

Uznání: SOFI, NTT, ESO

V hloubi tmavých mračen prachu a molekulárního plynu známého jako M17 nadále vznikají hvězdy. Na nedávno zveřejněné fotografii nahoře ve skutečných pravých barvách je vidět M17 dalekohledem NNT (New Technology Telescope) s mraky tak tmavými, že se jeví skoro prazdné poblíž infračerveného světla. Tmavost těchto molekulárních mračen je výsledkem pohlcování světla hvězd hustým uhlíkovým kouřovým prachem. Jak vznikají jasné hmotné hvězdy, tak září intenzivním energetickým světlem, jež pomalu odpařuje tmavou přikrývku. Neobvyklý vzhled M17 ji ozdobil přezdívkami jako mlhovina Omega, Podkova a Labuť. M17 je viditelná i triedrem v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a nachází se 5000 světelných let daleko a rozpíná se na 20 světelných letech.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, M17