Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2001

GRO J1655 40: Důkaz rotující černé díry

Kresba - uznání: A. Hobart, CXC

Ve středu kroužícího víru horkého plynu je pravděpodobně objekt, který nebyl nikdy spatřen přímo: černá díra. Studie jasného světla vyzařovaného vířícím plynem často ukazují nejen na přítomnost černé díry, ale také jejích vlastností. Například u plynu obklopujícím GRO J1655-40 bylo nedávno nalezeno neobvyklé blikání s frekvencí 450 krát za sekundu. Pokud se vezme v úvahu předchozí odhad hmotnosti u centrálního objektu jako sedm hmotností našeho Slunce, pak lze frekvenci rychlého blikání vysvětlit černou dírou, která velice rychle rotuje. Jaký fyzikální mechanismus doopravdy způsobuje blikání a pomalejší kvazi periodické oscilace v akrečním disku obklopujícím černé díry a neutronové hvězdy zůstává předmětem mnoha výzkumů.

Štítky: Černá díra, Akreční disk, QPO, Microquasar