Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2001

Mlhovina Sharpless 212 v barvě vodíku a síry

Uznání a copyright: Lise Deharveng (Universite de Provence) et al., CNRS, OHP

Kde vznikají nejhmotnější hvězdy? Pozorování nasvědčují, že především ve vnějších oblastech vyvíjejících se otevřených hvězdokup. Na snímku nahoře je jedna taková otevřená hvězdokupa: Sharpless 212. Ve středu snímku jsou vidět hmotné hvězdy v otevřené hvězdokupě. Energetické světlo z těchto hvězd ionizuje atomy okolního vodíku a vytváří tak HII oblast. Když atomy vodíku znovu zachytí elektrony, tak vyzařují výrazné červené světlo. Sharpless 212 také obsahuje malé množství prachu a těžkých atomů jako je síra. Prach efektivně absorbuje světlo, zatímco emise síry je výrazná v modré. Na okraji HII oblasti jsou viditelné zvláště nápadné dobře definované hranice, které oddělují ionizovaný materiál od okolního neutrálního materiálu. Sharpless 212 zabírá asi 20 světelných let a leží asi 25000 světelných let daleko.

Štítky: Oblast H-II, Ionization region

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.