Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. prosinec 2001

Hledání temné hmoty

Uznání a copyright: A. J. Benson (Caltech) et al., U. Durham, PPARC

Kde je tmavá hmota? Galaxie rotují a pohybují se v kupách jako by v přítomnosti úžasného množství neviděné hmoty. Ale existuje také tmavá hmota ve větším vesmíru, a když, tak kde? Odpověď lze nalézt porovnáváním pozorované distribuce galaxií s numerickými simulacemi. Tato porovnávání se stala nedávno mnohem přesnější, když bylo použito pozorování více jak 100 000 galaxií z přehlídky 2-Degree Field Galactic Redshift Survey. V políčku nahoře z počítačové simulace našeho vesmíru, řez široký 300 miliónů světelných let ukazuje tmavou hmotu v šedé barvě a galaxie jako zbarvené kroužky. Červený čtverec označuje polohu bohaté kupy galaxií, zatímco zelený čtverec vyznačuje typičtější průsečík našeho vesmíru. Analýzy ukazují, že nesmírna gravitace všudypřítomné tmavé hmoty přitahuje k sobě normální hmotu, takže viditelná hmota a tmavá hmota jsou ve skutečnosti spolu provázány.

Štítky: Temní hmota, Vesmír, Simulations