Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2001

Náznaky podivného vesmíru

Uznání: High-Z Supernova Search Team, HST, NASA

Před třemi lety byly poprvé prezentovány výsledky ukazující, že většina energie v našem vesmíru není ve hvězdách nebo galaxiích, ale je vázána na samotný vesmír. Řečeno jazykem kosmologů velká kosmologická konstanta je přímo odvozena od nových pozorování vzdálených supernov. Návrhy na kosmologickou konstantu (lambda) nejsou nové, existovaly už od úsvitu moderní relativistické kosmologie. Pro astronomomy nejsou ale takové návrhy obvykle populární, protože lambda je tak odlišná od známých vesmírných konstant, neboť hodnota lambda se zdá být limitována jinými pozorováními a protože méně podivné kosmologie bez lambdy byly dosud dobré při objasňování dat. Co stojí za povšimnutí je zdánlivě přímá a spolehlivá metoda pozorování a dobrá pověst vědců provádějících výzkumy. Během minulých tří let dva nezávislé týmy astronomů pokračovaly ve sběru dat, které se zdají potvrzovat neustálené výsledky. Snímek supernovy nahoře, která se objevila v roce 1994 na okraji spirální galaxie byl pořízen v rámci jedné takové spolupráce. Nicméně mimořádný návrh vyžaduje mimořádný důkaz a tak kosmologové světa očekávají další údaje a potvrzení nezávislými metodami.

Štítky: Kosmologie, Cosmological constant