Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2001

Neptunova velká tmavá skvrna: Je pryč ale není zapomenuta

Uznání: Voyager Project, JPL, NASA

Když v srpnu 1989 proletěla sonda NASA Voyager 2 kolem vzdáleného Neptuna, tak byli astronomové šokováni. Jelikož Neptun příjmá pouze 3 procenta slunečního světla jako Jupiter, tak očekávali, že najdou nečinnou, tmavou, chladnou planetu. Místo toho snímky z Voyageru odhalily důkazy dynamického a turbulentního světa. Jedním z nejspektakulárnějších objevů byla Velká tmavá skvrna, zde zobrazená v detailu. Překvapivě byla co do velikosti a stejnou relativní jižní šířkou srovnatelná s Jupiterovou Velkou rudou skvrnou, tedy se jeví jako podobný rotující bouřkový systém. Rychlost větru u skvrny byla naměřena až 1500 mil za hodinu, nejvyšší rychlost zaznamenaná na jakékoliv planetě. Údaje z Voyageru také ukázaly, že se Velká tmavá skvrna výrazně měnila co do velikosti během krátkého průletu. Když se v roce 1994 na planetu podíval Hubble Space Telescope, tak skvrna vymizela, jen byla nahrazena jinou tmavou skvrnou na severní polokouli planety!

Štítky: Neptun, Dark spot, Voyager 2