Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2001

2dF vidí vlny galaxií

Uznání: Matthew Colless (ANU) et al., 2dF Galaxy Redshift Survey

Jaké je rozložení galaxií ve vesmíru? Tato otázka je více než estetickým zájmem, protože odpověď asi obsahuje klíč ke stavbě samotného vesmíru. Mapa nahoře ukazuje rozložení téměř 200 000 galaxií a je nejposlednější odpovědí získanou pomocí dosud nejkomplexnějšího astronomického přístroje: systému dvoustupňového pole (Two-Degree Field -2dF- system). Systém 2dF měří rudé posuvy galaxií, což astronomům umožňuje odhadnout vzdálenosti k některým z miliónů viditelných galaxií a tak vytvořit třírozměrnou mapu místního vesmíru. I když se v největším měřítku jeví rozložení galaxií skoro uniformní, tak až do 100 miliónů světelných let jsou rozlišitelné vlny galaxií. Podrobné analýzy přicházejících údajů ukazují, že pro vytvožení takové sítě vln musí normální baryonická hmota tvořit nejvýše 15 procent veškeré hmoty, zatímco veškerá hmota musí tvořit nejvýše 30 procent co je třeba k vytvoření geometricky plochého vesmíru. Je zbývajících 70 procent tmavou energií?

Štítky: Galaxie, Redshift survey