Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. červen 2000

Výřez vesmíru ve 2dF

Uznání: Matthew Colless (ANU) et al., 2dF Galaxy Redshift Survey

Co nám může povědět 100 000 galaxií? Možná že strukturu a složení vesmíru. Astronomové pomocí spektrografu Two Degree Field (2dF) na Anglo-Australském dalekohledu (AAT) v Austrálii nyní změřili rudé posuvy více jak 100,000 galaxií v tenkém pásu oblohy. Výsledky ukazují, jak jsou galaxie ve vesmíru rozprostřeny až do 4 miliard světelných let. Na výsledné 2dF mapě zobrazené nahoře jsou viditelné obří kupy, dlouhá vlákna a prázdná místa měřící přes 100 miliónů světelných let. Mapa je zajímavá nejen tím co zobrazuje, ale také tím co neukazuje. Mapa neukazuje žádné větší struktury, které bychom očekávali ve vesmíru vyplněném ke kritické hustotě normální hmotou. Tyto výsledky nejsou v rozporu s nedávným důkazem, že většina vesmíru je tvořena nějakým druhem neobvyklé tmavé energie.

Štítky: Galaxie, Kosmologie, Přehlídka 2dF