Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. červen 2000

Mlhovina Klíčová dírka infračerveně

Uznání: 2MASS Collaboration, U. Mass., IPAC

Asi před třemi milióny let začaly v mlhovině Klíčová dírka vznikat hvězdy. Snímek mlhoviny Klíčová dírka nahoře, známé též pod názvem mlhovina Carina nebo NGC 3372, ukazuje v infračerveném světle mnoho aspektů této neobvyklé hvězdné kolébky tak, jak se jeví dnes. Jemný prach odráží světlo hvězd, tím se sám zahřívá a vyzařuje své vlastní světlo. Vlevo dole a vpravo nahoře od mlhoviny jsou vidět otevřené hvězdokupy Trumpler 14 a Trumpler 16. Jasná hvězda poblíž hvězdokupy Trumpler 14 se nazývá Eta Carinae a je jednou z nejneobvyklejších známých hvězd. Během devatenáctého století se kandidát na supernovu v několika příštích tisíci letech Eta Carinae zeslabil z jedné nejjasnějších hvězd na obloze. Navzdory intenzivnímu studiu zůstávají astronomové nejistí, zda je Eta Carinae součástí dvojhvězdné soustavy či nikoliv.

Štítky: Infračervený, Mlhovina Klíčová dírka, NGC 3372