Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. červen 2000

Bublající střed galaxie

Uznání: Jeffrey Kenney (Yale) et al., WFPC2, HST NASA

Co se to děje ve středu této galaxie? Bližší ohledání středu galaxie NGC 4438, která je vidět na tomto nedávno zveřejněném barevném snímku z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, odhaluje neobvyklou bublinu horkého plynu vybarveného červeně. Astronomové spekulují, že tato podivná bublina byla vytvořena masivní centrální černou dírou, jež se tam nachází. Jak plyn víří kolem černé díry, tak gravitace a tření jej stahuje dovnitř a zahřívá. Část horkého plynu pak padá do černé díry, ale ne všechen plyn, část se ohřeje natolik, že vystřelí na pólech v rychlých výtryscích. Když tyto výtrysky dopadnou na okolní materiál, tak jej zahřejí a způsobí detekovanou záři. Galaxie NGC 4438 se nachází asi 50 miliónů světelných let od Země a zobrazená centrální bublina měří napříč asi 800 světelných let.

Štítky: Černá díra, Galaktický střed, Horký plyn