Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. březen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. březen 2000

Hvězdný výtrysk dlouhý 12 světelných let v HH111

Uznání: Bo Reipurth (CASA/U. Colorado) et al., HST, NASA

Komplexní interakce tří hvězd v komplexu molekulárního mračna Orion B vyústila do vyvržení částic podél 12 světelných let dlouhého výtrysku. Jedna z hvězd v systému HH111 byla zjevně též vyvržena a opustila tak dvě těsné svázané hvězdy na binární orbitě. Z jedné z těchto hvězd vyvěrá spektakulární výtrysk. Celý systém je velmi komplexní a zahrnuje jiné méně svítivé výtrysky a disky rychle rotujícího plynu. V horní části tohoto snímku z dalekohledu Hubble Space Telescope pořízeného ve viditelném světle jsou vidět následné bubliny jež se pohybují podél výtrysku. Dole lze vidět v infračerveném světle torus tmavého prachu a plynu z hvězd, které vznikly před milióny let. Protony a elektrony se pohybují kolem kolem výtrysku HH111 rychlostmi skoro 500 kilometrů za sekundu. Výtrysk je asi 1500 světelných let daleko.

Štítky: Hvězdy, Výtrysk, Herbig-Harův objekt