Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 1999

Oblouky a výtrysky v Herbig Haro 34

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Některé znaky HH-34 jsou pochopeny, některé nejsou. V jádře objektu Herbig-Haro 34 se nachází zdánlivě typická mladá hvězda. Tato hvězda nicméně chrlí "kulky" částic s vysokou energií, ukazující se jako rudé pruhy směřující k pravému dolního rohu tohoto snímku. Astronomové spekulují, že zhluky těchto částic se mohou odrazit, když plyn z disku obklopujícího hvězdu okamžitě padá na hvězdu. V blízkosti konce každého výtrysku dlouhého světelný rok je zářící čepička. HH-34 leží ve vzdálenosti asi 1 500 světelných roků v oblasti tvorby hvězd v mlhovině v Orionu. Příčina existence velkého oblouku plynu vlevo nahoře, známého jako Vodopád, zůstává nevyjasněna.

Štítky: Orion, Výtrysky, Hvězdotvorné oblasti

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 6. 4. do 12. 4. 2020. Měsíc bude v (super)úplňku. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Na obloze lze spatřit vláčky družic Starlink. Před 15 lety byla objevena trpasličí planeta Makemake, druhá nejjasnější po Plutu. Před 60 lety startovala první meteorologická družice TIROS-1. Před 175 lety bylo poprvé fotograficky zaznamenáno Slunce se skvrnami.

Venuša nad sídliskom

Venuša, Plejády a Starlinks. 5s expozícia, 800 ISO, Statív v okne+Canon 350+24/3,5.