Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 1999

Superbublina ve Velkém Magelanově mračnu

Uznání: FORS Team, 8.2-meter VLT, ESO

Hmotné hvězdy - o desítkách hmotností Slunce - důkladně ovlivňují okolní galaktické prostředí. Stlačováním a mícháním oblaků plynu a prachu mezi hvězdami, zanechávají své stopy ve složení a poloze budoucích generací hvězd a hvězdných systémů. Dramatické důkazy toho jsou ilustrovány v naší sousední galaxii, ve Velkém Magellanově mračnu (LMC), v podobě mlhoviny prstencového tvaru, Henize 70 (známé také jako N70 and DEM301). Ve skutečnosti je to svítící "superbublina" mezihvězdného plynu o průměru kolem 300 světelných roků, která byla vyfouknutá hvězdným větrem z horké, hmotné hvězdy a explozí supernovy, a jejíž nitro je vyplněno řídkým horkým expandujícím plynem. Tyto superbubliny nabízejí astronomům možnost prozkoumat rozhodující souvislosti mezi životními cykly hvězd a vývojem galaxií.

Štítky: Hvězdy, Větry, Superbublina