Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. červen 2000

Rentgenové záření z jádra Kupy v Perseu

Uznání: A. Fabian (IoA Cambridge) et al., NASA

Kupa galaxií v Perseu jež se skládá z tisíců galaxií, je vzdálená 320 miliónů světelných let a je jedním z nejhmotnějších objektů ve Vesmíru. V jejím jádru se nachází gigantická kanibalská galaxie Perseus A(NGC 1275), jež nabírá hmotu plynu a galaxií, jež do ní padají. Barvy červená, zelená a modrá reprezentují nízké, středí a vysoké energie rentgenových paprsků na tomto snímku rentgenové observatoře Chandra. Snímek ukazuje význačné podrobnosti rentgenové emise z této monstrózní galaxie a okolní horké (30 až 70 miliónů stupňů C) plynu v kupě. Jasným ústředním zdrojem je supermasivní černá díra v samotném jádru Perseua A. Tmavé kruhové prázdnoty právě nad a pod středem galaxie, každá o poloviční velikosti naší Galaxie Mléčné dráhy, jsou zřejmě magnetickými bublinami energetických částic odfouknutých akreční černou dírou. Směrem k Perseu A, se vrství horký rentgenový plyn kupy za vzniku jasných oblastí kolem lemů bublin, zatímco dlouhé zelenavé pásy horkého plynu jsou sbaleny podél bublin právě nad středem galaxie. Rozsáhlá tmavá oblast asi na dvou hodinách pomyslného středového ciferníku je asi rentgenový stín vrhaný malou galaxií padající do narůstajícího Persea A.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Kupa galaxií, Perseus A, Ngc1275, Kupa v Perseu