Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. červen 2000

Rentgenový vítr z NGC 3783

Uznání: PSU, NASA

Černá díra má neúprosně přitahovat hmotu. Ale intenzivní záření generované, když materiál víří a padá do jejího gravitačního pole také zahřívá okolní plyn a vyhání jej pryč. Proměření rentgenového spektra aktivní galaxie NGC 3783 nedávno pořízeného observatoří Chandra odhalilo vítr vysoce ionizovaných atomů odfukovaných z předpokládané galaktické centrální černé díry rychlostí milión mil za hodinu. Ve falešných barvách jasná středová skvrna je rentgenový obrazem NGC 3783, zatímco vyzařující čáry představují rentgenové spektrum tohoto zdroje vytvořeném pomocí přístroje High Energy Transmission Grating (HETG) na Chandře. Rentgenové spektrum je analogické k vějíři duhových barev ve spektru viditelného světla. Představuje podrobný, roztažený obraz rentgenových barev nebo energií pocházejících z příslušného zdroje. Ionizované atomy železa, hořčíku, kyslíku, dusíku a dalších prvků vytváří absorbční čáry na známých rentgenových energiích. Tyto čáry byly identifikovány ve spektru NGC 3783 na lehce posunutých energiích a změření posuvů umožnilo určit rychlost horkého větru.

Štítky: Rentgenový, Aktivní galaxie, Černá díra, Ngc3783