Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2000

Tajemství spirální galaxie IC3328

Uznání: H. Jerjen, A. Kalnajs (Australian National Univ.), B. Binggeli (A.I. University of Basel), ESO

IC3328 je celkem nevýrazná trpasličí eliptická galaxie asi 50 miliónů světelných let daleko v kupě v Panně. Ale IC3328 skrývá jemnou, krásnou, symetrickou spirální strukturu. Tento zcela překvapivý objev učinil nedávno tým astronomů s použitím podrobných digitálních snímků z 8.2m dalekohledu Antu Evropské jižní observatoře. Astronomové numericky modelovali plynulé rozložení světla pro tuto galaxii (vlevo) aby umožnili přesnější měření její vzdálenosti. Když se plynulá distribuce světla ze snímku odečetla, tak se stala spirála zjevná (vpravo). Spirální struktura typická pro velké, rotující diskové galaxie s hustotními vlnami nemá obdoby v kulovitých agregátech hvězd normálně klasifikovaných jako eliptické galaxie. Jak vznikla tajemná spirála v IC3328? Jednou zvažovanou možností je slapové působení blízké galaxie a zesílení vnitřních hvězdných pohybů.

Štítky: Spirální galaxie, Trpasličí galaxie, Ic3328