Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 2000

Zánik observatoře Compton

Uznání: NASA

Před devíti lety byla na nízkou oběžnou dráhu Země vypuštěna družice Compton Gamma Ray Observatory, druhá z velkých observatoří NASA ve vesmíru. Přístroje Comptonovi observatoře vynesené nad ochrannou atmosféru Země mohly zkoumat extrémně vysokoenergetický Vesmír v gama záření s fotony se stotisíckrát nebo i s větší energií než má viditelné světlo. Špičková gama observatoř daleko překročila očekávání dvou až pětileté mise, ale nedávné selhání gyroskopu přinutilo NASA k rozhodnutí bezpečně stáhnout družici zpět do atmosféry. Řízený návrat ilustrovaný nahoře nastane časně zítra 4.června ve vzdálené oblasti Tichého oceánu zhruba 2500 mil (4000km) jihovýchodně od Havaje. Místem sestupu byla zvolena největší plocha (asi 10 miliónů čtverečních mil) bez jakékoliv obydlené země, aby se téměř vyloučilo riziko lidské oběti. Přetrvávající objevné dědictví Comptonovi observatoře zahrnuje detekci více jak 400 nebeských zdrojů gama záření, 10 krát více než bylo předtím známo a více jak 2500 gama vzplanutí.

Štítky: Gamma ray, Comptonova observatoř, Návrat