Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2000

Mléčná dráha infračerveně

Uznání: The COBE Project, DIRBE, NASA

V noci z nějakého temného místa část jasné oblohy vypadá mléčně. Tento neobvyklý pás slabého světla je všeobecně viditelný v každém měsíci a z jakéhokoliv místa. Nikdo až do vynálezu dalekohledu opravdu nevěděl co "Mléčná dráha" opravdu je. Asi před 300 lety přinesly dalekohledy překvapivé vysvětlení: Mléčná dráha se skládá z hvězd. Před pouhými 70 lety mnohem výkonnější dalekohledy přinesly další objasnění a to že Mléčná dráha je jen jednou galaxií z mnoha. Nynější dalekohledy ve vesmíru dovolují ještě hlubší porozumění. Snímek nahoře pořídila družice COBE a ukazuje rovinu naší Galaxie v infračerveném světle. Jasně zřetelný je tenký disk naší domovské spirální galaxie s hvězdami, jež se jeví bílé a mezihvězdným prachem jež se jeví červeně.

Štítky: Mléčná dráha

10. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 3. do 10. 3. 2024. Měsíc na ranní obloze ubývá k novu. Na večerní obloze je vidět Jupiter a Uran. Aktivita Slunce se mírně snížila. Pozorujeme zvířetníkové světlo a stále jasnější kometu 12P/Pons-Brooks. Očekáváme start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon k ISS s posádkou mise Crew-8. Před 45 lety proletěl Voyager 1 nejblíže Jupiteru. Před 460 lety se narodil David Fabricius, objevitel první proměnné hvězdy.

Kometa 62P/Tsuchinshan

Snímek komety 62P/Tsuchinshan. Rozměry obrázku jsou 38 x 31 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Proti originálu je 2x zmenšen. Vzdálenost od Země 0.548 au, od Slunce 1.510 au.