Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2000

Mléčná dráha infračerveně

Uznání: The COBE Project, DIRBE, NASA

V noci z nějakého temného místa část jasné oblohy vypadá mléčně. Tento neobvyklý pás slabého světla je všeobecně viditelný v každém měsíci a z jakéhokoliv místa. Nikdo až do vynálezu dalekohledu opravdu nevěděl co "Mléčná dráha" opravdu je. Asi před 300 lety přinesly dalekohledy překvapivé vysvětlení: Mléčná dráha se skládá z hvězd. Před pouhými 70 lety mnohem výkonnější dalekohledy přinesly další objasnění a to že Mléčná dráha je jen jednou galaxií z mnoha. Nynější dalekohledy ve vesmíru dovolují ještě hlubší porozumění. Snímek nahoře pořídila družice COBE a ukazuje rovinu naší Galaxie v infračerveném světle. Jasně zřetelný je tenký disk naší domovské spirální galaxie s hvězdami, jež se jeví bílé a mezihvězdným prachem jež se jeví červeně.

Štítky: Mléčná dráha