Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2000

Mléčná dráha infračerveně

Uznání: The COBE Project, DIRBE, NASA

V noci z nějakého temného místa část jasné oblohy vypadá mléčně. Tento neobvyklý pás slabého světla je všeobecně viditelný v každém měsíci a z jakéhokoliv místa. Nikdo až do vynálezu dalekohledu opravdu nevěděl co "Mléčná dráha" opravdu je. Asi před 300 lety přinesly dalekohledy překvapivé vysvětlení: Mléčná dráha se skládá z hvězd. Před pouhými 70 lety mnohem výkonnější dalekohledy přinesly další objasnění a to že Mléčná dráha je jen jednou galaxií z mnoha. Nynější dalekohledy ve vesmíru dovolují ještě hlubší porozumění. Snímek nahoře pořídila družice COBE a ukazuje rovinu naší Galaxie v infračerveném světle. Jasně zřetelný je tenký disk naší domovské spirální galaxie s hvězdami, jež se jeví bílé a mezihvězdným prachem jež se jeví červeně.

Štítky: Mléčná dráha

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety

Titul Česká astrofotografie měsíce za září 2024 obdržel snímek „Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety“, jehož autorem je Robert Barsa.     18. září 2024 v ranních hodinách se nad jednou z nejvýznamnějších památek východního Slovenska, Dómem svaté Alžběty v

Kometa Atlas C3, foceno včera 22. října 2024 na Tišnovsku.