Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. září 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. září 2001

Tvoření mlhoviny Zkažené vejce

Uznání: V. Bujarrabal (OAN, Spain), WFPC2, HST, ESA, NASA

Rychle se rozpínající plynný mrak znamená konec centrální hvězdy v mlhovině Zkažené vejce. Kdysi normální hvězda vyčerpala nukleární palivo, což způsobilo kontrakci centrálních oblastí do bílého trpaslíka. Část uvolněné energie způsobuje rozpínání vnější obálky hvězdy. V tomto případě je výsledkem fotogenická protoplanetární mlhovina. Jak plyn o rychlosti milión kilometrů za hodinu naráží do okolního mezihvězdného plynu, tak vzniká nadzvuková rázová fronta, kde ionizovaný vodík a dusík září modře. Komplexní rázová fronta byla již dříve hypoteticky předpovězena ale nikdy tak jasně zobrazena. Zmírající centrální hvězdu zakrývá hustý plyn a prach. Mlhovina Zkažené vejce, též známá jako mlhovina Calabash a OH231.8+4.2, se pravděpodobně v příštích 1000 letech vyvine do plné bipolární planetární mlhoviny. Mlhovina na snímku nahoře má na délku asi 1.4 světelných let a nachází se asi 5000 světelných let daleko v souhvězdí Lodní zádě (Puppis).

Štítky: Planetární mlhovina, Rotten Egg Nebula