Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. prosinec 2000

M2-9: Křídla Motýlí mlhoviny

Uznání: B. Balick (U. Washington) et al., WFPC2, HST, NASA

Jsou umělecké výkony hvězd více oceňovány až po jejich smrti? Skutečně, hvězdy obvykle vytváří své nejumělečtější obrazy až když umírají. V případě hvězd s nízkou hmotností jako je naše Slunce a M2-9 na snímku nahoře se hvězdy transformují z normálních hvězd na bílé trpaslíky odvržením vnějších plynných obálek. Rozpínající se plyn často vytváří úchvatnou podívanou zvanou planetární mlhovina, která postupně vyprchává po tisíce let. Motýlí planetární mlhovina   M2-9 ve vzdálenosti 2100 světelných let předvádí v barvách křídla, která vypovídají podivuhodný, ale neúplný příběh. Ve středu plynného disku desetkrát většího než je oběžná dráha Pluta obíhají dvě hvězdy. Z umírající hvězdy vyvržená obálka prorazila disk a vytvořila bipolární vzhled. O fyzikálních procesech, které způsobují planetární mlhoviny zůstává ovšem ještě mnoho neznámého.

Štítky: Země, Manicouagan crater