Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. prosinec 2000

Paprsčitý kráter Degas na Merkuru

Uznání: Mariner 10 Project, NASA

Stejně jako pozemský Měsíc, tak i Merkur je posetý krátery, jenž svědčí o intenzivním bombardování v ranném období Sluneční soustavy. V roce 1974 zblízka prozkoumala tuto nejvnitřnější planetu sonda Mariner 10 a pořídila jediné podrobné snímky těžce zkoušeného povrchu. Na mozaice nahoře z 45 kilometrů širokého kráteru Degas vyzařují jasné paprsky a skoro vypadají jako namalované. Paprsky se skládají ze světle zbarveného materiálu vyvrženého při jeho vzniku. Krátery starší než Degas jsou pokryté materiálem z paprsků, zatímco mladší krátery je vidět jak překrývají paprsky. Merkurova gravitace a hustota jsou asi dvojnásobkem hodnot pozemského Měsíce a tak jasné paprsčité krátery na měsíčním povrchu mají tendenci být větší. NASA plánuje v roce 2004 start sondy Messenger k této nejméně prozkoumané planetě zemského typu.

Štítky: Merkur, Kráter, Mariner 10