Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. prosinec 2000

Neutronová hvězda v IC443

Uznání: C. Olbert, C. Clearfield, N. Williams, J. Keohane (NCSSM), NASA

Tým badatelů s využitím rentgenových dat z oběžné observatoře Chandra spolu s rádiovými daty z Very Large Array objevil důkaz pro další výskyt jednoho z nejbizardnějších objektů moderní astrofyziky - neutronové hvězdy. Předpokládánou neutronovou hvězdu obklopuje zbytek po supernově IC443 a jeví se jako načervenalý zdroj v dolní pravé části na tomto rentgenovém snímku ve falešných barvách. Neutronová hvězda má průměr možná jenom 20 kilometrů, ale při hmotnosti větší jako je Slunce je tento ultrakompaktní objekt zkolabovaným jádrem masivní hvězdy. Jádro zkolabovalo, když hvězda, jež se nachází asi 5000 světelných let daleko v souhvězdí Blíženců (Gemini), hodně dávno vybuchla. Jak hodně dávno? Soudě podle charakteristického tvaru rázové vlny rentgenové mlhoviny badatelé odhadli rychlost neutronové hvězdy, jíž se vzdaluje z místa výbuchu. Porovnáním rychlosti s naměřenou vzdáleností již hvězda procestovala od středu IC443 tým tří středoškoláků a učitele ze školy pro vědu a matematiku "North Carolina School for Science and Mathematics" vypočítal, že světlo z výbuchu supernovy dorazilo na Zemi asi před 30000 lety.

Štítky: Zbytek supernovy, Rentgenový, Neutronová hvězda