Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. prosinec 2000

Trasa Mezinárodní kosmické stanice

Uznání a copyright: Doug Murray

Mezinárodní kosmická stanice je sice stále ve výstavbě, ale už se doslova stává jednou z nejjasnějších, nejrychleji se pohybujících hvězd na nebi. Tato pětiminutová expozice i navzdory osvětleným mrakům a jasnému světlu z Měsíce skoro v úplňku (dole vlevo) hravě zachytila trasu Mezinárodní kosmické stanice, jejíž oblouk prochází podvečerní oblohou 9.prosince nad Palm Beach Gardens, Florida, USA. V té době byl raketoplán Endeavour již odpojen a pohyboval se pryč od obíhající základny, kde jeho posádka právě dokončila instalaci velkých slunečních panelů určených k pohonu systémů stanice. Zdrojem krátkého záblesku, jenž je vidět na dráze stanice, je nejspíše odlesk slunečního světla z velkých lesklých panelů. Astrofotograf Doug Murray a jeho kolegové hlásí, že jak raketoplán, tak kosmická stanice byly viditelné odděleně a při bližším prozkoumání snímku je vidět, že tvoží oddělené paralelní oblouky. Úplně na pravém okraji snímku stopy prochází velice blízko kolem nejjasnější "hvězdy" noční oblohy Venuše.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, Space shuttle endeavour