Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2000

Radioteleskop Very Large Array slaví dvacetiny

Uznání: Dave Finley, AUI, NRAO, NSF

Nejfotogeničtější soustava radioteleskopů na světě je také nejproduktivnější. Každý z 27 radioteleskopů soustavy Very Large Array (VLA) velikosti domu se může pohybovat po železničních kolejích. VLA oslavující svých dvacet let v provozu je zobrazena nahoře v kompaktním postavení před Tres Montosas v Novém Mexiku, USA. Pomocí VLA byla objevena voda na planetě Merkuru, rádiově jasné korony kolem obyčejných hvězd, mikro-kvazary v naší Galaxii, gravitačně způsobené Einsteinovi prstence kolem vzdálených galaxií a rádiové protějšky ke kosmologicky vzdáleným gama vzplanutím. Obrovská velikost VLA umožnila astronomům studovat podrobnosti velmi rychlých kosmických výtrysků a dokonce mapování středu naší Galaxie. Plánuje se i vylepšení VLA.

Štítky: VLA, Radioteleskop