Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2000

Mlhovina a neutronová hvězda

Uznání: M. van Kerkwijk (Institute of Astronomy, Utrecht), S. Kulkarni (Caltech), VLT Kueyen, ESO

Zhroucením jádra explodující hvězdy vznikl osamělý objekt RX J1856.5-3754. Při vzdálenosti 180 světelných let je nejbližší známou neutronovou hvězdou. Je hmotnější než Slunce, ale má průměr jenom 20km a tento maličký hvězdný plavec proplouvá vodíkovými a prachovými mračny v mezihvězdném prostoru rychlostí asi 200 km/s. Povrch neutronové hvězdy je fantasticky horký, má asi 700 000 stupňů Celsia což ji činí detekovatelnou oběžnými rentgenovými dalekohledy. Optičtí astronomové byli ale nedávno překvapeni, když objevili, že RX J1856.5-3754 je též obklopena mlhovinou kónického tvaru. Mlhovina září červeným světlem ionizovaných atomů vodíku, jež se rekombinují s elektrony a je vyznačena na tomto hloubkovém snímku z dalekohledu Kueyen Evropské jižní observatoře. Její kónický tvar je analogický tvaru rázové vlny lodi plující po vodě. Slabá modrá tečka poblíž vrcholu kužele je samotná neutronová hvězda. Zdá se, že mlhovina vznikla velice blízko povrchu neutronové hvězdy a astronomové zkoušejí zjistit, zda mohou pozorované hustoty a teploty opravdu vysvětlit vzhled mlhoviny.

Štítky: Emisní mlhovina, Neutronová hvězda, Rázová vlna