Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 1999

Planetární mlhovina Zkažené vejce

Uznání: W. B. Latter (Caltech) et al., ESA, NASA

Ne všechny hvězdy vyvrhují mračna plynu, které vypadají jako lidé. OH231.8+4.2 byla hvězda v mnohém podobná našemu Slunci, která vyčerpala nukleární palivo pro slučování v jejím jádru. Proto tedy vstoupila do stádia planetární mlhoviny, kdy odvrhuje svou vnější atmosféru do prostoru ponechávajíce jádro, které se stane bílým trpaslíkem. Každá Slunci podobná hvězda vytváří různé planetární mlhoviny, třeba ta u OH231.8+4.2 vypadá tajuplně jako osoba! Na této nedávno zveřejněné fotografii z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope lze vidět spektakulární výtrysky proudícího plynu. Tento mrak plynu byl pojmenován jako planetární mlhovina Zkažené vejce, protože obsahuje neobvykle vysoké množství síry, složku, která (sirovodík) smrdí jako zkažená vejce. Tato mladá planetární mlhovina bude pravděpodobně měnit svůj vzhled během příštích několika tisíc let a eventuálně se rozplyne.

Štítky: Planetární mlhovina