Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. prosinec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. prosinec 2001

Jupiter a Saturn: Představení pro dva

Uznání a copyright: Tunc Tezel

Planety Sluneční soustavy tancují při pohledu ze Země kosmické tance, které je ale těžké ocenit za jednu noc. Ovšem tato dobře uvážená animace kombinuje 23 obrazů pořízených v přibližně dvoutýdenních intervalech od června 2000 do května 2001. Odhaluje elegantní smyčky a zpětný pohyb obou jasných tuláků Jupitera (více vlevo) a Saturna. Toulají se na hvězdném pozadí důvěrně známých hvězdokup Plejád (vpravo nahoře) a Hyjád (vlevo dole) ve tvaru písmene V. Planety samozřejmě ve skutečnosti neudělaly smyčku obrácením směru svých drah. Jejich zdánlivý zpětný pohyb je odrazem pohybu samotné planety Země. Objevuje se pokaždé, když Země, která se pohybuje rychleji na své poměrně blízké dráze kolem Slunce, dohání a předbíhá vzdálenější planety. Astronom Tunc Tezel zachytil "párovou" zpětnou smyčku Jupitera a Saturna na této pozoruhodné sérii následující těsné seřazení těchto plynných obrů v květnu 2000. Příští příležitost spatřit tyto dvě planety při takovém tanečním představení pro dva bude v roce 2020.

Štítky: Saturn, Jupiter, Retrograde motion, Animated gif

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.