Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2001

Koňská hlava infračerveně

ESA/ISO, ISOCAM Team and L. Nordh (Stockholm Observatory) et al.

Tento slavný oblak kosmického prachu zobrazila v infračerveném světle družice ISO (Infrared Space Observatory) Evropské kosmické agantury ESA (European Space Agency). Snímek ve falešných barvách ukazuje jasnou infračervenou emisi prachu a molekulárního plynu v Orionově oblasti vzniku hvězd obklopující mlhovinu Koňská hlava. Ve viditelném světle je prachové mračno ve tvaru koňské hlavy vidět proti pozadí jasného zářícího plynu. Na tomto snímku ale většinu koňské hlavy zalévá mezihvězdná infračervená záře. Zůstává pouze nahoře a vpravo od středu korunovaná jasnou, nově zrozenou hvězdou. Velice jasný útvar vlevo dole je reflekční mlhovina NGC 2023, hustá koncentrace mezihvězdného plynu a prachových zrn též svázaných s nově vzniklými hvězdami.

Štítky: Mlhovina, Prach, Infračervený, Horsehead nebula