Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2000

Temná mlhovina Koňská hlava

Uznání: Arne Henden (US Naval Observatory, Flagstaff)
Image Processed by Al Kelly

Hvězdné větry a radiace opracovala tento nádherný mezihvězdný prachový mrak putující vesmírem do rozpoznatelného tvaru. Útvar příhodně nazvaný mlhovina Koňská hlava je součástí nesmírného komplexu hvězdotvorného prachu a plynu, jež obklopuje mlhovinu Orion a nachází se ve vzdálenosti asi 1500 světelných let. Tmavá mlhovina je katalogizována jako Barnard 33 a je viditelná jenom díky tomu, že zakrývající prach vytváří siluetu proti jasné emisní mlhovině, která leží za ní. Ve skutečnosti je výrazná část końské hlavy pouze součástí většího prachového mračna, jež lze vidět vespod snímku. Objekt je pěkným ale obtížným cílem pro malý dalekohled. Tento nádherný barevný snímek je složeninou z expozic pořízených digitální kamerou s astronomickými BVR filtry dalekohledem o průměru jeden metr.

Štítky: Prach, Tmavá mlhovina, Horsehead nebula