Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. leden 2003

Hvězdné pole v Magelanově mračnu

Uznání: Sally Heap, Eliot Malumuth, Phil Plait , Hubble Heritage Team, NASA

Na tomto podrobném snímku hvězdného pole ve Velkém Magelanově mračnu (Large Magellanic Cloud - LMC) z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope jsou vidět hvězdy mnoha typů a barev. Je vidět přes 10000 hvězd, z nichž nejjasnější jsou obří hvězdy. Kdyby se Slunce nacházelo ve vzdálenosti těchto hvězd, zhruba 170 000 světelných let, tak by bylo sotva rozeznatelné. Na druhou stranu na noční obloze lze spatřit neozbrojeným okem jenom několik málo tisíc jednotlivých hvězd a mnoho z nich se nachází pouhé stovky světelných let daleko. A tak světlo, které vidíme z okolních hvězd, je opustilo za života našich pra-prarodičů, zatímco světlo z hvězd v LMC počalo svoji pouť jistě před úsvitem psané historie lidstva.

Štítky: Lmc, Hvězdy, Large magellanic cloud