Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. leden 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. leden 2003

POX 186: Nedávno

Uznání: Michael Corbin (CSC/STScI), William Vacca (MPE), NASA

Nedávno a vůbec ne daleko se zrodila galaxie. Na tomto snímku z Hubble Space Telescope je vidět vesmírný ostrov hvězd, plynu a prachu katalogizovaný jako POX 186 ve vzdálenosti zhruba 68 miliónů světelných let v nepříliš husté oblasti v souhvězdí Panny (Virgo). POX 186 je vedle galaxií jako je naše vlastní Mléčná dráha opravdu zakrslá. Tato mrňavá galaxie má asi 900 světelných let a asi 10 miliónů hvězd, ve srovnání s Mléčnou dráhou, která se rozpíná na 100 000 světelných letech a má více jak 200 miliard hvězd. Z kosmického hlediska je POX 186 velice mladá a jak ukazuje snímek z Hubblea také rozrušená galaxie, která je asi výsledkem 100 miliónů let staré srážky mezi dvěma dokonce ještě menšími hvězdnými soustavami. Pozorování POX 186 opravdu ukazují takové izolované, malé galaxie, které mohly vzniknout jako poslední, jelikož se zdá, že nejhmotnější galaxie ve vesmíru vznikly před miliardami let.

Štítky: Galaxie, Pox 186, Galaxy formation