Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2000

Trpasličí elipliptická galaxie NGC 205 z Místní skupiny

Uznání: J.-C. Cuillandre (CFHT Staff), CFHT

Naše Galaxie Mléčná dráha není osamocena. Je součástí shluku asi 25 galaxií známého jako Místní skupina. Mezi členy patří Velká galaxie v Andromedě (M31), M32, M33, Velký Magelanův oblak, Malý Magelanův oblak, Dwingeloo 1, několik malých nepravidelných galaxií a mnoho trpasličích eliptických a sférických galaxií. Vlevo dole je zachycena jedna z mnoha trpasličích eliptických galaxií: NGC 205. Podobně jako M32 i NGC 205 doprovází velkou galaxii M31 a někdy ji lze vidět na fotografiích M31 jižně od středu. Snímek nahoře ukazuje NGC 205 pro niž je neobvyklé, že jako eliptická galaxie obsahuje přinejmenším dvě prachová mračna (jsou viditelná, i když obtížně na číslicích 1 a 4 pomyslného ciferníku) a znamenají nedávný vznik hvězd. Tato galaxie je někdy také známa jako M110, i když ve skutečnosti není součástí původního Messierova katalogu.

Štítky: M31, Místní skupina, NGC 205

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem