Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2002

NGC 4676 aneb když se srážejí Myši

Uznání: ACS Science & Engineering Team, NASA

Tyto dvě galaxie roztahují jedna druhou. Jsou známé jako "Myši", protože mají tak dlouhé ocásky. Každá spirální galaxie už pravděpodobně prošla přes druhou a asi se srazí zase a zase, dokud nesplynou. Dlouhé ocásky vznikají díky poměrnému rozdílu mezi gravitačními přítažlivostmi na blízké a na vzdálené části každé galaxie. Při zarolování doprava uvidíte velmi dlouhý ohon jedné z galaxií. Jelikož jsou vzdálenosti tak velké, tak se všechno děje pomalým pohybem během stovek milionů let. NGC 4676 leží asi 300 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Vlasů Bereniky (Coma Berenices) a jsou asi členy Kupy galaxií ve Vlasech Bereniky. Snímek nahoře pořídila nová kamera Advanced Camera for Surveys kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope, která je citlivější a má větší pole než předchozí kamery. Zvýšená citlivost kamery navíc nečekaně zobrazila vzdálené galaxie rozeseté po celém snímku.

Štítky: Galaxie ve srážce, NGC 4676, The Mice