Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2002

Vesmírný ostrov Andromeda

Uznání a copyright: Robert Gendler

Jak daleko dohlédnete? Nejvzdálenějším, i pro neozbrojené oko viditelným objektem, je M31, asi dva milióny světelných let vzdálená velká Galaxie v Andromedě. Bez dalekohledu se ale i tak nesmírně velká spirální galaxie jeví jako nevýznamný, slabý, mlhavý obláček v souhvězdí Andromedy. Zato tato úžasná teleskopická digitální mozaika blízkého vesmírného ostrova zaznamenala jasné žluté jádro, tmavé vinoucí se prachové pásy, nádherná modrá spirální ramena a hvězdokupy. Zatímco dokonce i jen příležitostné pozorovatele oblohy nyní inspiruje vědomí, že exituje mnoho vzdálených galaxií jako je M31, tak astronomové o tomto fundamentálním konceptu vážně debatovali teprve před 80 lety. Byly tyto "spirální mlhoviny" jednoduše jenom vně ležící komponenty naší Galaxie Mléčné dráhy nebo byly místo toho "vesmírnými ostrovy", vzdálenými systémy hvězd srovnatelnými s Mléčnou dráhou samotnou? Toto byla v roce 1920 ústřední otázka ve slavné Shapley-Curtisově debatě, kterou později rozhodlo pozorování M31 ve prospěch Andromedy jako vesmírného ostrova.

Štítky: M31, Galaxie, Andromeda, Spirální galaxie