Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. květen 2002

Gamma-Ray Burst, Supernova Bump

Uznání obrazu: S. Kulkarni, J. Bloom, P. Price, Caltech - NRAO GRB Collaboration

Dne 21. listopadu 2001 družice detekovaly další vzplanutí gama záření z kosmu. Přestože tento záblesk vysokoenergetických fotonů trval méně jak minutu, tak nedočkaví astronomové od té doby v poloze vzplanutí sledovali slábnoucí optické světlo. Nahoře je vidět série snímků z kosmického dalekohledu Hubble Space Telescope pořízená od 4. prosince 2001 do 5. května 2002 (13 během 161 dní po vzplanutí). Vpravo od mlhavé vzdálené galaxie, která je pravděpodobně domovem gama zářiče, leží přechodný zdroj. Dva konstantní bodové objekty vlevo od galaxie jsou hvězdami v popředí z naší vlastní Mléčné dráhy. Přechodové zdroje ovšem nezeslábly úplně jednoduše. Pozorování z dalekohledů Hubblea, OGLE a z velkého Magellanu v Chile ukazují, že se ve dnech po vzplanutí zase zjasnily a přesvědčivě vykázaly charakteristiky supernovy, smrtící exploze hmotné hvězdy. Tyto výsledky přispívají k rostoucímu počtu důkazů, že přinejmenším některé tajemné kosmické gama záblesky vznikají při mohutných událostech, kterými končí životy hmotných hvězd.

Štítky: Supernova, Gama vzplanutí, Grb 011121, Sn2001ke