Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 1999

Betelgeuse, Betelgeuse, Betelgeuse

Uznání: A. Dupree (CfA), R. Gilliland (STScI), NASA

Betelgeuse (anglicky zní jako "beetle juice" - šťáva z brouků), červený veleobr asi 600 světelných let daleko je tomto snímku z kosmickeho dalekohledu Hubble Space Telescope - prvním přímém snímku povrchu jiné hvězdy jak Slunce. Betelgeuse je chladnější než Slunce ale je hmotnější a více jak 1000 krát větší. Kdyby se tato hvězda umístila do středu naší Sluneční soustavy tak by přesahovala za dráhu Jupitera. Betelgeuse je též známá jako Alfa Orionis, jedna z nejjasnějších hvězd ve známém souhvězdí lovce Oriona. Jméno Betelgeuse je arabského původu. Jako hmotný červený veleobr je blízko konci svého života a brzy se stane supernovou. Tento historický snímek odhaluje jasnou horkou skvrnu na hvězdném povrchu.

Štítky: Rudý obr, Betelgeuse, Orion, Hvězda