Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. červen 1999

NGC 3603: Od začátku do konce

Uznání: Wolfgang Brandner (JPL/IPAC), Eva K. Grebel (U. Wash.), You-Hua Chu (UIUC), NASA

Různé stupně života hvězd, od začátku až do konce jsou na tomto vynikajícím snímku Hubble Space Telescope okolí galaktické emisní mlhoviny NGC 3603. Na začátky poukazují oči přitahující "sloupy" zářícího vodíku vpravo signalizující vynořování novorozených hvězd z jejich hustých plynných porodnic. Méně nápadná tmavá mračna nebo "Bokovi globule" v pravém horním rohu jsou asi stále součástí časného stádia před jejich kolapsem a vznikem hvězd. Ve středu snímku leží hvězdokupa jasných horkých modrých hvězd jejichž silný vítr a ultrafialová radiace odfoukly blízký materiál. Hmotné a mladé hvězdy brzy spálí své jaderné palivo. Na konci svého života je jasný nadobr - hvězda Sher 25 jež je vidět vlevo nahoře nad hvězdokupou obklopený zářivým prstencem roztažený vyvrženými oblaky plynu. Prstencová struktura připomíná supernovu 1987a a Sher 25 samotná může být jen několik tisíc let od svého vlastního zničujícího finále. Ale co planety? Odfajfkujte si dva kapkovité objekty pod kupou ve spodní části snímku. Přestože jsou větší, tyto emisní mlhoviny jsou podobné předpokládaným protoplanetárnám diskům (proplydům) doprovázejícím hvězdy v Mlhovině v Orionu.

Štítky: Vznik planety, Star-formation, Supernova, Mlhovina