Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. červen 1999

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. červen 1999

Metanový trpaslík

Uznání: SDSS Collaboration

Astronomové Xiaohui Fan a Michael Strauss z Princetonu hledali v datech přehlídky Sloan Sky Survey vzdálené kvasary, a přišli na blízký dosud neobjevený typ objektu nyní nazývaný metanový trpaslík. Tento nedávno publikovaný snímek označuje bílými čarami slabého ale velmi červeného trpaslíka který leží ve vzdálenosti jen kolem 30 světelných let v souhvězdí Hadonoše. Co do velikosti je mezi hvězdou a planetou, předpokládá se že je 10 až 70 krát hmotnější jak Jupiter. Označení "metanový trpaslík" je odvozeno od výrazné přítomnosti čar plynného metanu ve spektru objektu. Přítomnost metanu (CH4) spolu s červenou barvou ukazuje na to, že objekt je studený - studenější než hnědí trpaslíci, kterým chybí silná přítomnost metanu a kteří jsou jedinými dalšími známými objekty v tomto hmotnostním rozsahu. Následující pozorování přinesla celkem tři metanové trpaslíky, ale protože je obtížné je najít, tak nikdo neví, zda jsou vzácní nebo naopak běžní v naší Galaxii.

Štítky: Hnědý trpaslík, Metanový trpaslík, Hvězda