Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. říjen 2003

Mlhoviny v Labuti

Uznání a copyright: Steve Mandel, Galaxy Images

Na tomto jedinečném širokoúhlém pohledu na oblohu v souhvězdí Labutě (Cygnus) je zviditelněná úžasná a komplexní oblast mlhovin roztažených kolem roviny naší galaxie Mléčné dráhy. Snímek pořízený přes filtr propouštějící světlo vyzařované atomy vodíku na poli 34 krát 23 stupňů vycentrovaném na dobře známý asterismus Severní kříž zvýrazňuje kosmická plynová mračna. Při umístění kurzoru nad snímkem lze identikovat jasného a horkého nadobra Deneb (vrchol kříže) a populární útvary na obloze jako jsou emisní oblasti Severní Amerika a Pelikán, IC 1318 "motýl", Srpek a Závojovou mlhovinu. Jako siluetu na pozadí zářících mezihvězdných mračen a přeplněných polí hvězd je vidět Severní uhelný pytel, součást řady mračen zatmívajícího prachu, která v Mléčné dráze vytvářejí Velkou trhlinu. Všechny tyto mlhoviny v Labuti jsou vzdálené asi 2000 světelných let. Spolu se Sluncem leží v naší galaxii ve spirálním rameni Oriona.

Štítky: Emisní mlhovina, Tmavá mlhovina, H alpha, Cygnus, Mouse over