Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2003

Mlhoviny Srdce a Duše

Uznání a copyright: Richard Powell, Digitized Sky Survey, Palomar Observatory, STScI

Nachází se srdce a duše naší Galaxie v Kasiopeji? Asi ne, ale jsou tam dvě jasné emisní mlhoviny přezdívané Srdce a Duše. Mlhovina Srdce, oficiálně označovaná IC 1805, je vidět vpravo nahoře a má tvar připomínající klasický symbol srdce. Obě mlhoviny jasně září v červeném světle vybuzeného vodíku. Obrázek zaplňuje několik mladých otevřených hvězdokup, které se nacházejí i ve středech mlhovin a které jsou nahoře vidět v modré barvě. Tyto mlhoviny mají dohromady zhruba 300 světelných let a světlu to z nich k nám trvá asi 6000 let. Studium hvězd a kup, které se nacházejí v mlhovinách Srdce a Duše se soustředilo na vznikání hmotných hvězd a jak tyto hvězdy ovlivňují svoje okolí.

Štítky: Emisní mlhovina, Heart and Soul nebulae, IC 1805

Kometa 260P/McNaught

Snímek komety 260P/McNaught. Rozměry obrázku jsou 40 x 40 obloukových minut, proti originálu 2x zmenšeno, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Berana.