Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2003

Energií nabitá mlhovina v LMC

Uznání: Y. Naze, G. Rauw, J. Manfroid, J. Vreux (Univ. Liege), Y. Chu (Univ. Illinois), ESO

Tato nádherná mlhovina, která se rozvíjí v blízké galaxii Velký Magelanův mrak (Large Magellanic Cloud - LMC), získává energii z radiace a z větrů masivní hvězdy, jejíž povrchová teplota dosahuje 100 000 stupňů. Tento kompozitní barevný snímek z dalekohledu Evropské jižní observatoře Melipal poskytuje v této energetické mlhovině podrobnosti v odstínech modré z emisí atomů hélia, zelené z atomů kyslíku a v červené z atomů vodíku. Zatímco emisní mlhoviny obecně vykazují dobře známé červené světlo z ionizovaných atomů vodíku, tedy z atomů vodíku s odtrženými elektrony, tak atomy ionizovaného hélia jsou stopovou látkou interakcí s ještě vyššími energiemi a jsou v takovém prostředí vzácné. Co činí tuto i jiné nedávno studované emisní mlhoviny velmi výjmečnými jsou spletitá vlákna héliové emise. Kosmickou bublinu vytvořila hmotná Wolf-Rayetova hvězda hvězdnými větry v ranných fázích svého života, a nyní mlhovině dodává energii. Část bubliny je stále patrná ve spodní části snímku. Zobrazená oblast má asi 150 světelných let.

Štítky: Wolf rayet star, Emisní mlhovina, Large magellanic cloud, Bat99-2