Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červen 2003

Obrovské hvězdy v 30 Doradus

Credit: J. Trauger (JPL), J. Westphal (Caltech), N. Walborn (STScI), R. Barba' (La Plata Obs.), NASA

Ve středu oblasti tvořících se hvězd 30 Doradus leží obrovská hvězdokupa z těch největších, nejvíce horkých a nejvíce hmotných známých hvězd. Tyto hvězdy a část okolní mlhoviny jsou zachyceny na tomto oslnivém snímku z Hubble Space Telescope pořízeném ve viditelném světle. Plynná a prachová mračna v 30 Doradus, známé též jako mlhovina Tarantule, byly vymodelovány do protáhlých tvarů mocným větrem a ultrafialovým zářením těchto horkých hvězd. Snímky, vložené do tohoto obrázku, představují odpovídající pohledy Hubbleovy infračervené kamery, přičemž každý čtverec měří 15.5 světelného roku napříč. Tyto infračervené snímky pronikající skrz neprůhledný prach, nabízejí detalní obrazy oblasti hvězdné tvorby uvnitř kolabujících mračen v mlhovině a odhalují přítomnost nově zrozených obrovských hvězd. Mlhovina 30 Doradus leží v sousední galaxii the Velkém Magellanově mračnu, které se nachází ve vzdálenosti pouhých 170 000 světelných roků.

Štítky: Lmc, 30 Doradus

Planetární mlhovina M27 "Činka".