Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. červen 2003

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. červen 2003

KamLAND prověřuje Slunce

Credit: KamLAND Collaboration

Velká sféra pod Japonskem pomohla prověřit naše pochopení vnitřních procesů ve Slunci. Sféra KamLAND, která je na snímku zobrazena během konstrukce v roce 2001, nedetekovala základní částice zvané anti-neutrina, o kterých se ví, že jsou vyzařována blízkými jadernými reaktory v Japansku. Tento triumfální nedostatek může být nejlépe vysvětlen oscilacemi neutrin mezi jednotlivými typy. Výsledky KamLAND podpořily předchozí tvrzení o neutrinových oscilacích zahrnujících i ty pocházející z detektoru Sudbury, podobné obří sféry pod Kanadou, která byla postavena pro detekci všech typů neutrin pocházejících ze Slunce. Čelní astrofyzici tak nyní mohou považovat dlouhotrvající problém nedostatku slunečních neutrin za definitivně vyřešený. Nová záhada, která jej nahradila, spočívá v nalezené nového Standardního Modelu částicové fyziky, který plně vysvětlí oscilace neutrin.

Štítky: Slunce, Neutrina, KamLAND