Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2001

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2001

Sudbury ukazuje na nestandardní model částic

Uznání: A. B. McDonald (Queen's University) et al., The Sudbury Neutrino Observatory Institute

Neutrinová observatoř Sudbury (SNO) detekovala ze Slunce tak málo neutrin, že může být revidován standardní model fundamentálních částic ve vesmíru. Na snímku nahoře je SNO při stavbě. Nyní je v provozu a tak tato velká koule v Kanadě detekuje skoro neviditelné částice nazývané neutrina emitovaná ze středu Slunce. Zdá se, že SNO měří úroveň očekávanou pro všechny druhy neutrin až na určitý deficit elektronových neutrin. Výsledky se interpretují jako pádný důkaz, že se různé typy neutrin mění z jednoho typu na druhý. Nejpopulárnější model fundamentálních částic známý jako standardní model taková schizofrenická neutrina nepředpovídal. Z toho též vyplývá, že neutrina mají hmotnost a proto nějak přispívají k temné hmotě ve vesmíru, i když pravděpodobně ne kosmologicky významným množstvím.

Štítky: Neutrina, Sudbury, Particle physics