Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2002

Pelikán v Labuti

Uznání a copyright: Robert Gendler

Mlhovina Pelikán, též známá jako IC 5070, se nachází asi 2000 světelných let daleko vysoko a dost daleko od souhvězdí Labutě (Cygnus). Tento snímek zabírá část skvostné mlhoviny široké asi 30 světelných let. Kosmický pelikán se nachází hned na východ od "pobřeží" mlhoviny Severní Amerika, další překvapivě známě vyhlížející emisní mlhoviny v Labuti. Ve skutečnosti jsou Pelikán i Severní Amerika součástí stejné velké oblasti vznikání hvězd. Z našeho pohledu se jeví obě zářící mlhoviny oddělené velkým zakrývajícím prachovým mračnem, které na tomto nádherném barevném pohledu probíhá přes horní levý roh. V mlhovině Pelikán tvoří tmavé mraky oko a dlouhý zobák, zatímco jasná fronta ionizovaného plynu vyznačuje zakřivený tvar hlavy a krku. Dokonce i když je skoro tak blízko jako mlhovina v Orionu, tak hvězdná porodnice vyznačená Pelikánem a Severní Amerikou ukázala jako komplexní a obtížná ke studiu.

Štítky: Star-formation, Emisní mlhovina, Mlhovina Pelikán, Cygnus

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem