Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. květen 2002

Mlhoviny v Orionu

Uznání a copyright: Emmanuel Mallart

V jednom z nejznámějších souhvězdí na noční obloze, zatoulané 1500 světelných let daleko, září Mlhovina v Orionu a tmavá mlhovina Koňská hlava jako kontrastní kosmické obrazy. Obě mlhoviny jsou vidět na této nádherné kompozitní fotografii spolu s dalšími mlhovinami jako součást obřího komplexu molekulárních mračen v Orionu, který samotný napříč měří stovky světelných let. Skvostná Mlhovina v Orionu (M42) se nachází vespod snímku. Tyto jasné centrální oblasti emisní mlhoviny byly zachyceny na citlivý film poměrně krátkou expozicí 30 sekund. Nad M42 jsou kupy nápadných modravých reflekčních mlhovin a slabší načervenalé emisní mlhoviny zaznamenané na dodatečných expozicích s délkou trvání až 40 minut. Koňská hlava se jeví jako tmavá mlhovina, malá silueta notched proti dlouhé červené záři vlevo nahoře. Nejvýchodnější hvězda pásu Oriona Alnitak je vidět jako nejjasnější hvězda nad Koňskou hlavou. Hned nalevo od Alnitaku je mlhovina Plamen s mraky jasné emise a dramatickými tmavými prachovými pásy. Teleskopické expozice byly pořízeny v září 2001 z Jižních francouzských Alp ve výšce 2800 metrů (o něco blíže ke hvězdám!).

Štítky: Emisní mlhovina, M42, Tmavá mlhovina, Reflekční mlhovina, Mlhovina Orion, Horsehead nebula, Flame nebula