Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. květen 2002

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. květen 2002

Kosmické vlny ukazují na tmavý vesmír

Uznání: Very Small Array Collaboration

To, co se může zdát někomu rozmazané, dělá zase jiným lidem jisté věci křiťálově čisté. Mikrovlnné záření kosmického pozadí, které pochází z vesmíru může mít takový rozmazaný vzor jako je nahoře jen tehdy, pokud vesmír obsahoval jasně definované množství tmavé hmoty a tmavé energie. Závěr podložený podrobnou analýzou teploty a rozmístěním hrbolů byl tak překvapením pro ty, kteří si mysleli, že předchozí důkazy pro takový podivný vesmír založené na pozorování vzdálených supernov jsou poněkud nepřesné. Měření se uskutečnila za pomoci nové skupiny mikrovlnných dalekohledů nazývaných Velmi malá řada (Very Small Array) na Tenerife ve Španělsku. Hrboly nahoře jsou jedny z vůbec nejstarších spatřených objektů.

Štítky: Raný vesmír, CMB, VSA