Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2000

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2000

Horké mikrovlnné skvrny: nejstarší známé struktury

Uznání: DMR, COBE, NASA

Tyto skvrny jsou nejstarší a nevzdálenější známé struktury. Jsou vidět nahoře na dvou snímcích mikrovlnné oblohy, severní a jižní od našeho galaktického rovníku a jsou založeny na údajích ze čtyř let z družice NASA COBE (COsmic Background Explorer, 1989-1993). Skvrny odpovídají variacím teplot v ranném vesmíru. Jak se náš vesmír rozpínal a chládnul, tak se formovaly shluky hmoty. Tyto snímky z COBE potvrzují, že pouhé milióny let po velkém třesku, jež se odehrál zhruba před 15 milióny let, byly některé části vesmíru viditelně více horké než jiné. Studiem velikosti a distribuce skvrn nalezených v mikrovlném pozadí, astronomové doufají pochopit, co se stalo a jaké procesy způsobily vznik skvrn a odtud odvodit složení, hustotu a budoucnost Vesmíru. Výsledky nedávného měření kosmického mikrovlnéého pozadí jsou v souladu s poznáním, že vesmír je podivnější, než se doposud myslelo a možná je vyplněn neočekávanými formami skryté hmoty a skryté energie. Podrobnější výsledky analýz lze očekávat po vypuštění sondy NASA "Microwave Anisotropy Probe" v roce 2001.

Štítky: COBE, CMBR, Horké skvrny